Vasaloppet

By Date: 2016/03/03 in Skidåkning, Sport

Det är Vasaloppstider och vi vet inte om du kommer att delat detta år, vad vi vet är att det ligger mycket träning bakom hos de flesta som ska åka detta klassiska skidlopp. Som en av världens längsta lopp som brukar gå av stapel första helgen i mars är det många som deltar, över 15000 räknas starta och många av dessa är vanliga motionsåkare som åker Vasaloppet. En del åker för första gången och andra har deltagit flertalet gånger.

Att träna längdskidåkning är skonsamt för hela din kropp samtidigt som det ger dig sköna upplevelser längst skidspåret. För att bli duktigt och få en bra fart i spåret så behöver du både teknik och bra kondition, detta får du bäst om du tränar året om. Vintertid så åker skidorna fram och får sin översyn och omvårdnad i form av vallning och annat som behöver justeras för att skidorna ska fungera som bäst i spåret, online finns det du behöver för detta. Sommartid så kanske rullskidorna åker fram och du åker efter asfalterade landsvägar. Viktigt är att hålla konditionen i trim så att du orkar med hela Vasaloppet.

Det spelar ingen roll vilken distans du har tänkt att åka så gäller det att du är ordentligt förberedd inför Vasaloppet. Ett bra tips är att föra träningsdagbok, det kan vara en hjälp att försöka nå bättre resultat. Du kan gå tillbaka och se hur du tränat tidigare år eller månader. Skriv ner allt du gör och hur det har gått. Skriva gärna kommentarer hur du känner dig för att kanske lägga upp träningen annorlunda inför nästa års lopp. Antingen så skaffar du dig en helt vanlig kalender som du använder dig av eller om du är mer av en datamänniska skapa ett excelark som du skriver in informationen i. Du kan även använda dig av färdiga lösningar på Internet så som Funbeat där du enkelt för in dina träningspass och kommentarer med dessa.