Träna med en skada

By Date: 2017/01/11 in Sport, Träning

Skador är oundvikliga i livet. De kan dock dyka upp under olämpliga tidpunkter. En vanlig tid är när man väl har kommit igång med träningen och kanske tar ut sig lite mer än man borde. Då kommer krämporna i ryggen, nacken, armbågen eller knäna och man vågar inte längre träna. Hur går man egentligen tillväga om man vill träna fastän man är skadad?

pain knee hurting training_246780622

Innan vi går in på mer konkreta förslag är det självklart viktigt att du uppsöker en läkare eller din vårdcentral och får din skada undersökt. Där kan du även få konkreta förslag hur just du ska träna med din skada. I värsta fall är det vila som räknas, men många skador som uppkommer i och med träning kan hjälpas genom mer träning.

Mindre belastning

Om du vill styrketräna är det viktigt att bygga upp den skadade muskeln långsamt. Träna med lägre vikter och fokusera på din teknik istället: dålig teknik är ett vanligt skäl för skador när man styrketränar. Om du har tränat själv tidigare kan du kontakta en personlig tränare för att få hjälp. Det finns tränare som är fokuserade på personer med skador och olika hinder.

Naprapati

Detta innebär att en naprapat går igenom dina muskler och leder och kan hjälpa dig att justera din kropp för att minska smärtan. En naprapat brukar också vara kunnig inom akupunktur, massage och etablerade behandlingsmetoder för värk och smärta. Du ska gärna gå kontinuerligt och få flera behandlingar för att lösa problemet. Hos en naprapat kan du till och med få råd om hur du ska sitta och röra dig för att kroppen ska må bra.

Efter träningen

Ett moment som blir ännu mer viktigt när man är skadad är när träningspasset är över. Då är det dags att ta hand om kroppen. Du kan exempelvis sitta i en bastu i tjugo minuter och mjuka upp lederna. Smörj det ömmande området med antiinflammatorisk kräm. En inflammation som uppstår på grund av en skada, kan förvärra skadan om den inte försvinner. Så krämen kan hjälpa att bota problemet och minska värken.