Träna inför skidsäsongen

By Date: 2015/11/04 in Skidåkning, Sport, Träning

Vi kanske inte fått någon snö än, men det kan ju komma närsomhelst egentligen, beroende på var i landet man bor såklart. Men när det väl dyker upp är det ju en bra idé att förbereda kroppen för all skidåkning man kommer vilja göra.

shutterstock_242312983

För de som inte redan fått veta så ligger hemligheten i situationer som dessa att träna övningar som liknar de rörelser och använder samma muskler som man kommer att använda i det man tränar för.

Är det längdskidåkning man föredrar så gäller det först och främst att få upp konditionen, ju bättre grund man har desto mer effekt kommer man att få ut. Detta kan man träna på många olika sätt, som på crosstrainer, genom löpning eller cykling på tung växel. Något som dock många finner naturligt och passade är att åka rullskidor.

Om man istället föredrar att åka snowboard på vintern så kan man alltid hålla på med skateboard eller wakeboard. Det finns en hel del överlappningar mellan dessa träningsstilar.

I grund och botten så ställer ju alla former av skidåkning en hel del krav på benmusklerna och balansen. Balansen är något som styrs från mag- och ryggmuskler vilket ju betyder att träna dessa är en väldigt bra idé.

Bäst är om man kan komma igång med denna typ av träning åtminstone sex veckor innan man seriöst börjar åka skidor, som på en skidsemester till exempel. Detta betyder ju att det inte finns någon tid att förlora, så börja träna redan idag!