Ta hand om musklerna mellan träningarna

By Date: 2014/11/18 in Sport

För att du ska få ut mesta möjliga av din träning är det viktigt att du tar hand om dina muskler. Åsikterna om hur du gör det på bästa sätt går ofta isär, men det finns några saker som de flesta är överens om.

tränar i gymmet

Stretcha

Stretching är något som alla som tränar har en bestämd åsikt om. Enligt somliga är det ett måste för att du inte ska bli stel och få för korta muskler. Andra tycker också att det är viktigt, men då i stället av anledningen att det är ett bra sätt att undvika träningsvärk. Det finns även de som är av åsikten att stretching gör att du blir svagare, och så vidare. Det finns kort sagt många teorier. I stället för att tala om för dig vad som är rätt kan ett bra råd i stället vara att du ska göra det som du upplever bäst. Om du till exempel löptränar och upplever att dina muskler har blivit stelare bör du stretcha hädanefter. På iFORMs hemsida hittar du beskrivningar av bra stretchingövningar att börja med.

Träna rätt och få behandling

Om du har problem med värk kan du behöva hjälp med att korrigera din träning och lära dig att röra dig på rätt sätt. Då kan du vända dig till Naprapatiska som har kliniker med legitimerade naprapater över hela Sydsverige. En naprapat kan även behandla eventuella skador på muskler och leder samt hjälpa dig med rehabilitering om olyckan skulle vara framme.

Låt musklerna vila

För att dina muskler ska hinna återhämta sig måste de få vila och det är extra viktigt för dig som styrketränar. När du lyfter tungt uppstår det mikroskopiska bristningar i muskelfibrerna och det är när kroppen reparerar dem som musklerna växer för att anpassa sig till den ökade belastningen. Musklerna behöver i allmänhet minst 48 timmars vila innan du tränar dem igen. Det innebär att du bara bör köra helkroppspass varannan dag eller exempelvis träna halva kroppen åt gången på olika dagar. Små muskelgrupper kräver också mindre tid för återhämtning än stora.