När du sportar på vintern

By Date: 2014/12/08 in Skidåkning, Sport, Träning

Alla som tränar i ett lag eller utövar någon form av sport brukar även få sin träning från andra håll. När man inte har träning med laget brukar man ta en joggingrunda. Nu när minusgraderna är på ingång är det bra att veta hur man ska sporta utomhus på vintern. 

Lager på lager

Tänk på att ha flera lager än bara ett tjockt plagg när du åker ut i spåret. Det spelar ingen roll vilken sport man hänger sig åt, man behöver skydda kroppen mot kylan.

Men ha också i åtanke att du blir lätt varm i kläderna efter några minuters aktivitet så klä dig inte för varmt så du måste börja ta av plagg under passet.

Använd inte bomullsplagg när du ska träna utomhus. Bomull absorberar fukten och håller den kvar nära kroppen. Det blir obekvämt och kyler ner kroppen fort. Välj funktionsmaterial som transporterar bort fukten istället. Ull är också ett bra textilfiber som värmer hela tiden medan syntetfibrer såsom i funktionsmaterial bara håller värmen medan du rör på dig.

En skaljacka som står emot väta och vind räcker som ytterplagg såvida det inte börjar bli tjugo-trettio minus men då kanske man inte är så sugen att vara utomhus i vilket fall som helst.

Köp in ett lager så du har i alla fall två uppsättningar med utomhuskläder. Då kan du tvätta lite oftare och ända vara redo att ge dig ut.

Ansträngningsnivån

Det finns inge större risker med att träna under vintern men man rekommenderar att man inte gör högintensiv träning. Gå inte ut och gör femmilslöprundan som du brukar köra på sommaren. Enklare pass som jogging i en timme eller en långpromenad räcker som träning i vinterklimat.

Satsa på att få den hårdare träning inomhus, på gymmet eller gymnastiksalen. Du minskar risken för att bli sjuk och minskar risken att köra slut på kroppen totalt. Frisk luft är nyttigt så man behöver aldrig ge upp sin utomhusträning, men sänk ansträngningsnivån i joggingspåret under de kallaste månaderna.